Najstarsza
inskrypcja nagrobna w Katedrze
Gnieźnieńskiej interpretowana przez prof. Barbarę Kurbis z Poznania pozwala
przyjąć, że pierwszy biskup gnieźnieński Radzym - Gaudenty sprowadził śmiertelne
szczątki trzech pierwszych polskich męczenników i złożył je w pobliżu relikwii
św. Wojciecha., skąd uwiózł je Brzetysław, książę czeski (1038 r) do Pragi
do kościoła św. Wita.
Klasztor
w Świętym Wojciechu przetrwał
walki Henryka II z Bolesławem Chrobrym i korzystał z niego prawdopodobnie
św. Bruno z Kwerfurtu w ramach swoich wypraw do Szwecji, a później do Jadźwingów,
gdzie poniósł śmierć 14 lutego 1009 r. Prawdopodobnie korzystał z klasztoru
także św. Andrzej Świerad, który wraz z Benedyktem podejmował apostołowanie
na Słowiańszczyźnie. Trudno stwierdzić kiedy klasztor zlikwidowano. Jedni
mówią, że przez Pomorzan w 1027 r. (ks. J. Nowacki, Dzieje archidiecezji
Poznańskiej, Poznań 1959-64, t. II, s. 755), a inni, że za czasów Mieszka
II, gdy nastąpił nawrót pogaństwa w Polsce.
Kult
Pięciu Braci Męczenników rozwijał
się do czasu reformacji w diecezji lubuskiej i gnieźnieńskiej, a szczególnie
w Czechach, gdzie znajdowały się relikwie świętych. Jan Długosz nie znając
dzieła św. Brunona z Kwerfurtu: Żywot Pięciu Braci", na podstawie
opisu Damianiego i Kosmasa utrwalił na szereg wieków legendę o tzw. Męczennikach
Kazimierskich. Po utworzeniu Administracji Apostolskiej Kamieńskiej, Lubuskiej
i Prałatury Pilskiej w dniu 15 sierpnia 1945 r., ks. administrator dr Edmund
Nowicki wydał dekret ustanawiający Pięciu Braci Międzyrzeckich patronami
drugorzędnymi Administracji. Kult Pięciu Braci Męczenników Międzyrzeckich
rozwija się obecnie w parafii św. Jana Chrzciciela w Międzyrzeczu, gdzie
znajduje się ołtarz poświęcony ich czci oraz ich relikwie. W Gorzowie Wlkp.
budowany jest kościół parafialny pod wezw. Świętych Pięciu Braci Męczenników
Międzyrzeckich. W planach jest budowa kościoła w nowej dzielnicy Międzyrzecza,
którego patronami mają być Święci Męczennicy Międzyrzeccy.
|